Off, Off, Off,...

werken van Marnik Neven en Kees Barten

Wanneer

  • vrijdag8 november 2019totvrijdag3 januari 2020

Locatie

CC Palethe, bib Neerpelt en atelier Lucas Pellens
Jeugdlaan 2 , 3900 Overpelt (Pelt)

Organisatie

CC Palethe

Meer info

De tentoonstelling is op volgende locaties te bezichtigen:

  • CC Palethe (Jeugdlaan 2, 3900 Pelt):
    alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur en tijdens avondactiviteiten en voorstellingen in het cultuurcentrum
  • bibliotheek Neerpelt (Nobertinessenlaan 9, 3910 Pelt):
    dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 19.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur
  • Atelier Lucas Pellens (Spoorwegstraat 32, 3900 Pelt):
    enkel op afspraak (tel. 0476 35 39 68)

    De Nederlandse kunstenaar Kees Barten werd bekend met zijn monochrome schilderijen die ontstonden in een weken- soms maandenlang proces door het opbrengen van dunne verflagen. De naar zichzelf verwijzende schilderijen, ontlenen hun uitstraling aan hun bijzondere patina en de unieke dieptewerking van de kleur. In de decennia die Kees Barten gewijd heeft aan deze tijdrovende heeft hij met de meest uiteenlopende materialen geëxperimenteerd en heeft uiteindelijk deze manier van schilderen geperfectioneerd. Het ging hem er hierbij altijd om zijn diepste intuïtie, die vòòr het schilderproces als vermoeden bestaat, het schilderproces mee te laten bepalen. Zijn schilderijen zijn voor ons het zichtbare product van een proces dat hij voor het schilderproces nog niet kon verwoorden. Kees Barten begint het schilderen niet met een idee maar heeft een heel persoonlijke methode ontwikkeld om een schilderij te laten ontstaan.

    In de vaak weken- en maandenlange tijd waarin laag voor laag zijn werken ontstonden, rijpte de wens in Kees Barten het werkproces doelgerichter te maken zonder daarbij zijn eerdere uitgangspunten te laten vallen. In de tentoonstelling ASAP in Pelt toont Kees Barten werken uit de afgelopen drie vier jaar. In tegenstelling tot zijn vroegere schilderijen laat hij nu vooral kleine formaten zien die uitnodigen tot nauwkeurige beschouwing. Bij deze nieuwe werken wordt de verf heel dun aangebracht, zo dun dat soms het eronder liggende linnen te voorschijn komt. Daar waar bij de vroegere werken het totaal van de lagen aan de randen van het schilderij afgelezen kon worden, worden bij de nieuwe werken fijne lijnen zichtbaar die laten zien dat ook hier weer verflagen gestapeld worden. Deze lagen zijn echter zo aangebracht dat ze niet- zoals bij de vroegere werken- het totale oppervlag beslaan maar slechts een deel van het doek of de drager. Van daaruit ontstaan uiteindelijk vormen die soms sterker maar ook soms minder dominerend de schilderijen hun individuele karakter geven. Het is Kees Barten gelukt zijn ideeën en intuïtie zo in het schilderproces te integreren dat er een vorm zichtbaar wordt die in de vroeger werken slechts vermoed kon worden.

    In het werk van Marnik Neven staat het experiment, werkproces en atelier centraal. Hierdoor schept de kunstenaar veel tijd en vrijheid. Het werk dat Marnik Neven maakt heeft deze tijd nodig omdat hij werkt vanuit handelingen van waaruit door de herhaling een werk ontstaat. Tijd en vrijheid voor experiment laat zijn werk zich langzaam ontwikkelen en evolueren. De handelingen in het atelier vertonen veel gelijkenissen met handenarbeid. Dat de kunstenaar juist vanuit dit soort processen gestaag bouwt aan een oeuvre maakt het werk zo fascinerend.