Expo Hyfen BLWDRK Dit is een UiTPAS activiteit.

OORtreders 2024

Wanneer

  • zaterdag21 september 2024totzondag17 november 2024

Locatie

CC Palethe
Jeugdlaan 2 , 3900 Overpelt (Pelt)

Organisatie

CC Palethe

Prijzen

  • gratis

Meer info

Opgelet: de expo is sporadisch ook open 's avonds, namelijk een uur voor elke voorstelling (bekijk daarvoor onze agenda).

Tijdens het weekend van OORtreders kan je het hele weekend genieten van de expo én de voorstellingen en performances (tickets via Musica . Daarnaast kan je op zondag 17 november tijdens Kunstendag voor Kinderen de expo vrij bezoeken, andere activiteiten zijn betalend.

Je vindt het gehele programma HIER terug en daar kan je ook tickets kopen (zolang het niet uitverkocht is natuurlijk).

    In de tentoonstelling Hyfen BLWDRK is het aan de toeschouwer om in alle vrijheid te bepalen waar een geluid eindigt en een beeld begint. Zo zullen er nieuwe bronnen ontdekt worden die ontstaan vanuit de kern van elk artistiek experiment. Samen met een diverse groep kritische kunstenaars verkennen we de rode of liever blauwe draden, de hyfen, van een onderliggende myceliumachtige blauwdruk door Off Off Off, 10532 Atelierhuis, CC Palethe en Musica samengebracht.

    In deze tentoonstelling zijn kunstwerken te zien waarin levende organismen door het immateriële worden getransformeerd. Net zoals bij planten ontstaan er veranderingen in vorm en bouw onder invloed van of bij gebrek aan licht. De kunstenaars onderzoeken microscopische organismen, macroscopische superclusters en tijdsgebonden processen die onderhevig zijn aan meteorologische verschijnselen.


    Josef Ramaseder 
    (1956 - 2022, Linz)

    Op het eerste gezicht lijken de foto's van Josef Ramaseder (1956 - 2022, Linz) op fotogrammen. Zijn "Sporedust Paintings" waarvan er een tiental te zien zijn op de tentoonstelling zijn echter niet gemaakt in de donkere kamer maar in een daglichtstudio. Ramaseders afbeeldingen worden gemaakt door kilo's paddenstoelen op speciaal gemaakte "strooidozen" te plaatsen. Na verloop van tijd laten de paddenstoelen de sporen los en vallen die op het onderliggende dragermateriaal. Daarom kun je deze "Ramasedergrafiek" ook wel “mycogrammen” noemen, afgeleid van "mycene", het oude Griekse woord voor paddenstoel.

    Meer info over deze kunstenaar

    Gertrude Moser-Wagner
    (1953, Murau in Styria)

    Gertrude Moser-Wagner (1953, Murau in Styria) creëerde haar zogenaamde “Soil Sample Series” in de jaren 1998-2000. Deze vloeiden voort uit een samenwerking met natuurwetenschappers in Budweis, Göttingen en Bologna. De materiële bodem werd geanalyseerd en artistiek geïnterpreteerd. Het idee voor het werk ontstond tijdens een bezoek aan de Academie van Wetenschappen in Budweis en de Universiteit van Göttingen waar de afdeling ontwikkelingsbiologie zich richtte op de genetisch onderzochte nematode (worm), of beter gezegd de mutant ROL-6, die in het laboratorium wordt gecreëerd.

    Meer info over deze kunstenaar

    Maria Blondeel
    (1963, Halle)

    Maria Blondeel (1963, Halle) toont werken met kabels, sensoren en artefacten uit haar BLWDRKlank archief. Blondeel haar geluidskunst combineert visuele en sonische elementen tot geïntegreerde werken. In het ideale geval zijn beeld en geluid zo sterk met elkaar verbonden dat het scheiden ervan het werk nutteloos maakt, of doet verdwijnen. De paradox van Blondeel haar werk is dat het door licht vorm krijgt, maar dat licht tegelijk ook de oorzaak is van zijn verdwijning.

    Meer info over deze kunstenaar 

    Ad van Buuren
    (1951 - 2014, Breda)

    Het doel van Ad van Buuren’s geluidsinstallaties is het genereren van reeksen onvoorspelbare en chaotische geluiden. Tonen worden opgeroepen door middel van artificiële neurale netwerken bestaande uit schakelingen met relais. Deze analoge schakelingen zijn geprogrammeerd om de activiteit van neuronen in een menselijk brein te imiteren. De ongebreidelde chaos die daaruit voortkomt, wordt vervolgens beteugeld door de op voorhand vastgelegde parameters. De geluidsbronnen die Ad van Buuren gebruikt in zijn installaties zijn o.a. bossen riet, toongeneratoren, ventilators, orgelklanken, het tikken en klikken van relais, snaren, belletjes, en vele andere dingen.

    Meer info over deze kunstenaar


    De expo maakt ook deel uit van het OORtredersfestival met als thema 'Reconnecting Through Sound', waarvoor u tickets kan kopen via Musica

    Tijdens de expo zal er in het leescafé van de voormalige bibliotheek van Pelt een doorlopende performance plaatsvinden op 19 en 20 oktober door Maria Blondeel, die deze expo ook cureerde i.s.m. Off Off Off en CC Palethe.

    https://vimeo.com/647373670

    TOON BOX, Maria Blondeel 1998. Licht-interactieve klankinstallatie en performance. 12 sensoren, 12 blokgolfgeneratoren, 12 blauwe spiegelende cirkels, versterker, stereo luidsprekers

    Maria Blondeel (1963, Halle) toont werken met kabels, sensoren en artefacten uit haar BLWDRKlank archief. Blondeel haar geluidskunst combineert visuele en sonische elementen tot geïntegreerde werken. In het ideale geval zijn beeld en geluid zo sterk met elkaar verbonden dat het scheiden ervan het werk nutteloos maakt, of doet verdwijnen. De paradox van Blondeel haar werk is dat het door licht vorm krijgt, maar dat licht tegelijk ook de oorzaak is van zijn verdwijning.

    Website: https://www.mariablondeel.org