Fotografiecircuit Dit is een UiTPAS activiteit.

Paul Nieuwenhuysen - Ex China

Wanneer

  • vrijdag7 oktober 2022totvrijdag4 november 2022

Locatie

CC Palethe
Jeugdlaan 2 , 3900 Overpelt (Pelt)

Organisatie

CC Palethe

Prijzen

  • gratis

Meer info

Te bezichtigen in de gang van CC Palethe op onderstaande openingsuren, alsook wanneer er in het weekend of in de avonduren voorstellingen zijn. Indien je buiten de openingsuren een bezoek wil brengen, kan je vrijetijd@gemeentepelt.be mailen voor meer informatie.

    De foto’s zijn gemaakt in China tijdens individuele reizen.


    De titel verwijst naar de afstand in ruimte: de fotograaf komt van buiten (“ex”), richt zijn camera naïef, verwonderd, op een realiteit die niet de zijne is, niet gehinderd zoals de lokale mensen door de alledaagsheid van de onderwerpen; de uiteindelijke beelden worden dan getoond en gezien buiten “ex” China; de fotograaf als doorgeefluik.

    Een 2de verwijzing in de titel slaat op afstand in de tijd, want deze foto’s zijn gemaakt in oases die nog sporen bevatten van vroegere tijden toen alles er nog bij stond zoals wij buitenstaanders oud China vaag kennen; een beetje verlept, afgebladderd, rommelig, ‘shabby’, terwijl nu de meer gestroomlijnde, nieuwere, moderne, grijze wolkenkrabbers en autowegen lijken op die andere overal ter wereld.

    Kortom, “ex” staat voor ‘ex-otisch’ zowel in ruimte als tijd. Hunkerend naar het ‘exotische’ gaan veel mensen op reis. Bij gebrek aan tijdmachines grendelen ze zich vast in een vliegtuig. Deze beelden passen in dat verlangen. ‘Instead of memories’: beelden in de plaats van herinneringen. Een hoop is wel dat het werk de nuttige en nuchtere documentatie overstijgt; emotie en schoonheid zijn toegestaan.

    Beelden zoeken vormt al > 50 jaar een deeltje in het leven van deze fotograaf. Foto’s zijn gemaakt op reis, vlug, met veel improvisatie, binnen korte ‘time-slots’, in combinatie met werk als academicus. Een andere synergie tussen fotografie en academisch werk ligt in de toepassingen van computers; in deze digitale tijd heeft fotografie immers meer te maken met ontastbare, digitale informatie, dan met een natte, donkere kamer. De foto’s tonen net zoals studies en onderzoek in fysica en informatiesystemen een zin voor orde, netheid, duidelijkheid, symmetrie, eenvoud en minimalisme. Fotografie, ‘post processing’ en uiteindelijk drukwerk loopt altijd extreem solo. Camera’s volgen elkaar op in tred met de snelle evolutie van de techniek. De kleine, zwarte camera is altijd verbonden met een klein, zwart statief. Drukwerk is uitgevoerd in eigen studio met pigment-inkt op matte ‘fine art papers’ ontwikkeld en geproduceerd door befaamde, klassieke fabrikanten van kunstpapier. Duwtjes in de rug kwamen er in de vorm van publicaties, verkoop, tentoonstellingen en prijzen.